miercuri, martie 19, 2025

Motivul pentru care traficul de mărfuri a scăzut în Portul Constanța, în ciuda tehnologizării

Citeste si...

Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța a publicat raportul anual privind traficul de mărfuri din Portul Constanța. Deși, având în vedere contextul geopolitic din zona Mării Negre, capacitatea portuară și investițiile recente, era de așteptat o creștere semnificativă, realitatea arată contrariul, relatează Replica Online.

Conform datelor CNAPMC, în 2024, volumul de mărfuri tranzitate prin port a scăzut cu peste 15 milioane de tone față de anul anterior.

În ultimul deceniu, traficul de mărfuri crescuse constant, susținut de investiții și strategii de marketing eficiente.

Anul 2023 a marcat un record, cu peste 92 de milioane de tone tranzitate, datorită situației conflictuale din Ucraina, care a generat un aflux masiv de mărfuri.

Însă, în loc să mențină și să consolideze parteneriatele tradiționale cu țări precum Serbia, Austria și Croația, conducerea portului s-a concentrat excesiv pe această oportunitate temporară. Drept urmare, transportatorii tradiționali au migrat către alternative mai stabile.

Astfel, traficul portuar a scăzut de la 92.693.915 tone în 2023 la 77.537.345 tone în 2024, dintre care 26.964.277 tone au fost cereale. Această scădere considerabilă a fost comentată de fostul director al Companiei, Laurențiu Mironescu, care estimează o posibilă continuare a declinului în 2025.

„Administrația Porturilor Maritime Constanța a publicat, cu oarecare întârziere, cifrele traficului pe 2024. 15 milioane de tone în minus față de 2023, o scădere de 16-17%. Dacă nu intervine ceva spectaculos – și nu prea are cum –, într-un scenariu optimist, 2025 ne va aduce la circa 65 de milioane de tone. Dacă vara aduce și câteva valuri de căldură care afectează recoltele, scăderea va fi și mai accentuată. Așa se întâmplă când depinzi de alții în toate”, a declarat Laurențiu Mironescu, în prezent consilier local AUR.

Numărul navelor, în scădere

A scăzut și numărul navelor maritime care au ajuns în port: de la 4.705 în 2023, la 4.459 în 2024. Dintre acestea, 3.837 au făcut escală în Portul Constanța, 130 în Portul Mangalia și 542 în Portul Midia. În ceea ce privește navele fluviale, numărul acestora s-a redus de la 14.614 în 2023 la 11.085 în 2024.

Fiind compus din zonele Constanța, Midia și Mangalia, Portul Constanța înregistrează un număr total de escale care poate diferi de suma escalelor pe fiecare zonă, deoarece unele nave ating două dintre acestea în cadrul aceleiași escale.

Ultimele Articole

Gigi Becali se leapădă de George Simion și nu-l mai susține: „A zis pe TikTok să merg la oi, la fotbal și la Biserică”

Finantatorul FCSB, Gigi Becali, care este și deputat AUR, a anunțat, vineri, că se retrage din partidul condus de...
spot_img